El passat 20 de febrer va finalitzar el termini que tenien les entitats per a preparar el procediment d’atenció als clients que reclamin la devolució de les quantitats indegudament cobrades a la seva hipoteca degut a les clàusules sòl.
El passat 20 de febrer va finalitzar el termini que tenien les entitats per a preparar el procediment d’atenció als clients que reclamin la devolució de les quantitats indegudament cobrades a la seva hipoteca degut a les clàusules sòl. Les clàusules sòl són unes clàusules establertes en els contractes de préstec hipotecari a interès variable que preveuen que, encara que el tipus d'interès baixi per sota d'un determinat llindar establert per l’entitat bancària, la persona consumidora seguirà abonant el corresponent a aquest límit sense beneficiar-se de la baixa del tipus d’interès de referència, habitualment l'euríbor. La devolució o compensació d’aquests imports indegudament cobrats no és automàtica. Requereix que la persona consumidora faci la reclamació. Qui estigui interessat en fer-ho, es pot adreçar a l’Oficina d’Atenció al Consumidor de l’Ajuntament on, a més d’assessorament, hi trobarà un model de reclamació estàndard que recull tota la informació necessària per a presentar un escrit davant les entitats financeres. També es pot descarregar a www.diba.cat/es/web/consum/clausula-terra Una vegada presentada la reclamació l’entitat té un termini de 3 mesos des de la data de presentació per a respondre. Haurà d’efectuar una proposta del càlcul de la quantitat a retornar o compensar, inclosos els interessos, i enviar-la al consumidor. El consumidor haurà de manifestar si està d’acord amb l’oferta i el càlcul del banc. Si no s’està d’acord, es pot continuar per la via judicial. En el cas que l’entitat consideri que la devolució no procedeix, també haurà de comunicar-ho amb les raons d’aquesta decisió. Es poden reclamar tant les hipoteques que estiguin vigents com les amortitzades. També es pot reclamar la retroactivitat per a aquelles reclamacions de clàusules sòl que es van tramitar en el seu dia i van aconseguir deixar de pagar aquests interessos però no els van retornar el que ja havien amortitzat. Per acabar, us recomanem que per a negociar amb l’entitat financera us assessoreu abans amb una persona experta o a l’Oficina d’Atenció al Consumidor de l’Ajuntament (Carrer Onze de Setembre, 17 Tel. 93 713 01 41).